tirsdag 11. oktober 2016

Monster til middag....

Jeg synes det veldig ofte er vanskelig å få i Sofus mat! Spesielt nå om dagen...
Vi er lenge på sykehuset, så han blir hentet sent i barnehagen. Da er han selvsagt sliten og vil helst bare slappe av på sofan og se en film..... Når jeg begynner å nevne noe som har med middag å gjøre blir han gjerne litt irritert og sur, og roper ofte noe sånt som "jeg er ikke sulten, ikke nå, ikke etterpå ,ikke etterpå der igjen, eller etter der igjen heller....." Oi, så motivert man ble til å lage mat nå da....Ikke helt!

( Jeg tar det som et tegn på at han har behov for å kontrollere noe. I en hverdag som er slitsom, og hvor han har blitt levert hit og dit helt siden Klara ble født i juni, forstår jeg godt at han vil ha følelsen av å kunne bestemme noe selv.... Og hva gjør han da.... Bestemmer om og når han vil spise.... Forståelig nok, vi kan jo ikke presse mat ned i magen hans..... )


Da gjelder det å tenke ut noe lurt, siden jeg allerede har hakket opp både blomkål og brokkoli, i et håp om at han skal få i seg noe sunt.... Hmmm.... Et grønt monster, med skarpe kjøttpølse-tenner, og spisse gulrot-pigger....? Kanskje det kan friste... 


Og den beste teknikken på å få en treåring til å gjøre noe som helst, er omvent psykologi!!
"Sofus, du får ikke se hva jeg lager til middag....." eller
"Sofus, det er ikke lov å spise middag i dag....."
Ler meg ihjel, for det funker hver gang! 


I dag spiste han så og si opp alt sammen!! Og han var glad og fornøyd etterpå... Jippi! Og det kjentes så godt for et mammahjerte som føler at hun burde vært mer tilstede for gutten sin, men som ikke har mulighet, siden lillesøster også trenger mamma nå..... Gleder meg sånn til å få Klara hjem slik at vi alle kan leve som en ordentlig familie igjen!!!


Sofus ville også være et skummelt monster, så kjøttpølse-øyebrynene til middagsmonsteret ble til skarpe hoggtenner......

* Væææææ *

Noen flere middager vi har hatt i det siste :

* potet/kålrot/gulrot-mos, oliven, gulrot, kjøttpølse, ketchup * 

* Brokkoli/blomkål-mos , gulrot, oliven, kjøttpølse *



Vi blogges...


2 kommentarer:

  1. Så god du er som har overskudd til å lage slike fantasimiddager til han! Lykke til med resten av sykehusoppholdet.

    SvarSlett
  2. Helt fantastisk Julie, du er virkelig flink å har overskudd og ikke mins tolmodighet♡♡ dette skal jeg huske til jeg også har samme utfordring :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen noen ord!
Det varmer i et ivrig Blogger-hjerte!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...